wtorek, 10 września 2019

WIEŚ I ROLNICTWO - MISTRZOWIE SZTUKI MEDALIERSKIEJ / VILLAGE AND AGRICULTURE CHAMPIONS OF THE MEDALLIC ART

      Wieś i rolnictwo było i nadal jest wdzięcznym tematem artystów w tym również rzeźbiarzy i medalierów. Wizytującym moją stronę chciałbym zaprezentować medale poświęcone tej tematyce autorstwa wybitnych medalierów polskich i zagranicznych.
Większość twórców i medali, które zaprezentuję wybrałem z posiadanej przeze mnie kolekcji medali rolniczych. Istniejące w tej dziedzinie medale były dziełami licznych artystów podejmowanymi rzadziej, jako temat główny, zwykle jednak, jako marginesowy ich twórczości. Zaprezentowane zostaną medale wykonane od pierwszej połowy XIX w. do czasów współczesnych.
Największą grupę stanowią medale tworzone, jako pamiątki z wystaw rolniczych albo, jako nagrodowe dla wyróżnionych wystawców. Pozostałe to medale dotyczące jubileuszy, towarzystw rolniczych i portretów ludzi zasłużonych dla rolnictwa. Masowe przeznaczenie tych medali nie zawsze sprzyjało utrzymaniu ich wysokiego poziomu artystycznego. Jednym z wymagań zleceniodawców był niski koszt ich wytworzenia, co zwykle nie pozwalało na skorzystanie z usług czołowych artystów. Charakter medalu i wskazania zleceniodawców ograniczały często inwencję twórczą artysty. Pomimo to, wśród tych medali można zobaczyć dzieła na bardzo wysokim poziomie artystycznym, wykonanych w renomowanych pracowniach medalierskich przez wybitnych artystów.
Pod względem treści w medalach poświęconych rolnictwu posługiwano się różnymi formami i sposobami opisów, często w kartuszach i artystycznych obramowaniach.  W wielu odwoływano się do postaci mitologicznych występujących z akcesoriami wskazującymi na ich związek z rolnictwem np. bogini Ceres z rogiem obfitości. Powszechną formą wykazanie związku medalu z rolnictwem jest przedstawienie podstawowych narzędzi rolniczych (kosy, grabi, pługa) i zwierząt gospodarskich ukazywanych pojedynczo lub w grupie. Częstym obrazem jest ukazywanie rolników podczas wykonywania pracy. Dość powszechnie uwidaczniany jest oracz, oraz siewca siejący ziarno z płachty. Na wielu medalach rolnik pracujący w polu lub zwierzęta gospodarskie uwidocznieni są na tle pejzażu wiejskiego (chaty, drzewa, pole, kopy zboża). Niektóre medale obok merytorycznych treści medalu na awersie, przedstawiają na rewersie portrety ludzi związanych z wystawą lub jej patronujących
Funkcjonowanie rolnictwa polskiego pod zaborami: pruskim, rosyjskim i austriackim spowodowały, że medale tworzone były w zakładach medalierskich w Berlinie, Norymberdze, Wiedniu, Lwowie, Warszawie i Moskwie.

Przegląd zaczniemy od berlińskiego medaliera Gotrfrieda Bernharda Loosa (1773-1843). Jego pracownia medalierska prowadzona była w Berlinie przez Ludwiga Ostermanna. Medale sygnowane przez tę pracownię wykonywało wielu artystów m.in. Christoph Carl Pfeuffer, Fridrich Wilchelm Kullrich, Johann Karl Fisher, Waldemar Uhlmann, Emil Schilling i inni.  Medalierzy tej pracowni wykonali wiele medali związanych z rolnictwem niemieckim w tym również dotyczących ziem zaboru pruskiego i terenów leżących w obecnych granicach Polski. Wymienić tu można medale sygnowane firmą „Loos” dotyczące wystaw: w Poznaniu, Szamotułach, Bydgoszczy, Królikowie, Gdańsku, Szczecinie, Koszalinie, Drawsku, Świdwinie, Brzegu, Świdnicy, Lubaniu, Gliwicach, Zgorzelcu.

FÜR LANDWIRTSCHAFTLICHE LEISTUNGEN –Za zasługi w rolnictwie












 Projekt awersu wykonał berliński medalier Emil Schilling (czynny w latach 1844-1877 zmarł -1877), rewers A. Kerwina. Medal wybity w pracowni B. Loosa Medal ustanowiony, jako nagroda państwowa 2 maja 1845 r. przez króla Fryderyka Wilhelma. Ø 41,6 Mm. Znane są warianty medalu wybijanego w srebrze i brązie.

TOWARZYSTWO ROLNICZE POWIATÓW PLESZEWSKIEGO I ODOLANOWSKIEGO

  














Il. 2. Medal nagrodowy – (nagroda honorowa)
Sygnowany na „R” – G.LOOS DIR. Ø 42,6 mm. Brąz bity. Jest też odmiana srebrna.
Towarzystwo Rolnicze Powiatów Pleszewskiego i Odolanowskiego zostało założone w 1861 roku przez Stanisława Rymkiewicza proboszcza parafii w Kotlinie przy współudziale 22 właścicieli ziemskich. Medal ten był przyznawany wystawcom w pow.

Odolanów i Pleszew

Mam nadzieję, że mój pomysł na prezentację wsi i rolnictwa widzianych oczyma artystów medalierów spotka się z przychylnym zainteresowaniem.


I hope, that my idea for the presentation of the village and farmings seen with eyes of artists of medallists will meet with sympathetic interest.





Grudzień 2019


EWA OLSZEWSKA –BORYS (1939)
Wybitna współczesna artystka, której twórczość odbiega od tradycyjnej formy medalu w kształcie krążka z płaskim wizerunkiem. Masowe wytwarzanie takich medali zwraca go bardziej do rzemiosła niż sztuki. Według niej współczesne medalierstwo daleko wykracza po za tradycyjną formę:, „ Ponieważ jest sztuką pogranicza wielu dyscyplin oferuje różnorakie środki wyrazu, a zarazem prowokuje do poszukiwania coraz to nowych”.
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Studiowała później w Paryżu w pracowni prof. Raymonda Corbina. Jest wykonawczynią kilkuset medali odlewanych w metalu, bitych i ceramicznych oraz monet kolekcjonerskich i obiegowych. Jej prace były wystawiane i nagradzane na wielu prestiżowych wystawach krajowych i zagranicznych Jedną z najbardziej prestiżowych była nagroda za wybitne osiągnięcia w sztuce medalierskiej The J. Sanford Saltus Award nadana przez American Numismatic Society w Nowym Jorku. Obok działalności artystycznej jest autorką wielu publikacji dotyczących sztuki medalierskiej. Swoją twórczość określiła, jako ”przestrzeń wyrażoną konkretną rzeżbiarską formą”. Formą przestrzenną umożliwiającą interpretację rzeczywistości zastąpiła tradycyjne, płaskie umowne tło.
MUZEUM POMORZA ŚRODKOWEGO / MUZEUM WSI SŁOWIŃSKIEJ
 
Sygnowany na „A”: monogram liter „OE”. Ø 70 mm. 
Tombak srebrzony i oksydowany, tombak patynowany


SANTOK

   
 Brąz lany. 80 x 80 mm.



Listopad 2019
Zbigniew Łukowiak -Rawicz ( 1935-2007)
Ukończył studia rzeźbiarskie w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Jego profesorem był Józef Stasiński, co wyraźnie wpłynęło na dalszą działalność tego artysty.. Było nią malarstwo (akwarela), ale głównie medalierstwo. Wykonał ponad 250 medali odlewanych w brązie i srebrze oraz tablic. Dużą część swego dorobku medalierskiego poświęcił ziemi leszczyńskiej jej ludziom, instytucjom, wydarzeniom, architekturze krajobrazowi. Liczne medale jego autorstwa dotyczą mleczarstwa i cukrownictwa.  Obok nowoczesnych form medali wykonywał również medale w postaci klasycznej – krążka. Wykonywał je również dla odbiorców z Francji, Niemiec, Jugosławii, Szwecji, Ukrainy. Jego prace prezentowane były na wielu wystawach w Polsce i za granicą.

AKADEMIA ROLNICZO-TECHNICZNA OLSZTYN –WYDZIAŁ MLECZARSKI WYDZIAŁ TECHNOLOGII ŻYWNOŚCI 1945-1995
 
  Sygnowany na „A” – Monogram liter. „ŁZ”.   Ø 83 mm. Mosiądz. Lany.

INSTYTUT ZOOTECHNIKI ZZD (Zootechniczny Zakład Doświadczalny) PAWŁOWICE

 

Sygnowany na „R”- monogram liter: „ŁZ”. Rozmiar: 66 x 117 mm. Mosiądz. Lany.



ZASŁUŻONY PRACOWNIK WOJEWÓDZKIEJ SPÓŁDZIELNI MLECZARSKIEJ W ELBLĄGU
 
Sygnowany na „R”- monogram liter: „ŁZ”. Rozmiar: 89 x 81 mm. Mosiądz. Lany.

ZASŁUŻONY DLA SPÓŁDZIELNI MLECZARSKIEJ WE WSCHOWIE


Sygnowany na „R” – Monogram liter: „ŁZ”. Rozmiar: 82 x 75 mm. Mosiądz. Lany.

100 LECIE SPÓŁDZIELCZOŚCI MLECZARSKIEJ NA ZIEMI WIELKOPOLSKIEJ 
1882-1982

 


Sygnowany na „A”.-monogram Lier: „ŁZ”. Rozmiar77 x 80 mm.



Październik 2019


BARBARA LIS –ROMAŃCZUK (1935-)
Poznanianka. Kształciła się w Liceum Sztuk Plastycznych w Poznaniu następnie studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Gdańsku. Osiadła w Olsztynie. Miejsce urodzenia i zamieszkania sprawiły, że wiele z jej dzieł dotyczą Pomorza, Mazur i Wielkopolski. Cała seria medali charakterystycznych dla jej twórczości to medale poświęcone wystawom ogrodniczym w Poznaniu. Chętnie podejmowała się prezentowania różnych instytucji z terenów związanych z miejscami jej urodzenia, studiów i zamieszkania. Wiele jej dzieł to własne impresje artystyczne ( Dziewczyna z kwiatkiem, Taniec, Muzykanci i inne). Jedna z takich impresji to prezentowany medal: Koń i człowiek. Prace z zakresu grafiki i medalierstwa wystawiane były na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą (Niemcy, Holandia, Finlandia, Francja). Laureatka licznych konkursów artystycznych. Jedna z recenzji podsumowuje jej dzieła medalierskie, jako „konglomerat grafiki, rzeźby i poezji”.
DOŻYNKI OLSZTYN‘78

 
 Sygnowany na: „A”. i „R”. – literą „R”. Plakieta w kształcie granic Polski. Rozmiar: 89 x84 mm. Mosiądz. Lany

IV ŚWIATOWY KONGRES SOCJOLOGII WSI TORUŃ 1976

 
Sygnowany na „R”. Litera – „R”. Rozmiar 75 x 82 mm. Mosiądz. Lany.




JUBILEUSZOWA KRAJOWA WYSTAWA OGRODNICZA POZNAŃ 1926-1986
 
Sygnowany na „R”- litera „R”. Ø 116 mm. Mosiądz. Lany.

1882-1982 SPÓŁDZIELNIA MLECZARSKA W BUKU


 

Sygnowany na „A”- litera „R”. Rozmiar: 76 x 82 mm. Odlew. Mosiądz.


KOŃ I CZŁOWIEK
 
  

Sygnowany na „A”: litera: „R”. Rozmiar: 81 x 77 mm. Mosiądz. Lany

Wrzesień 2019


STANISŁAWA WĄTRÓBSKA (1934-1994)
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Studiowała na wydziale rzeźby. Medalierstwem została zainspirowana przez wybitnego polskiego medaliera Józefa Aumillera kierownika artystycznego Mennicy Warszawskiej. Od 1965 r. pracowała w Mennicy Warszawskiej, jako plastyk-medalier. Zaprojektowała wiele odznak, monet, medali, pieczęci o różnorodnej tematyce. Wykonywała również modele medali zaprojektowanych przez innych artystów. Jej autorstwem jest blisko 500 medali oraz wykonanie 430 medali według projektów innych artystów.

WIELKI KANCLERZ KORONNY ANDRZEJ ZAMOJSKI 1716-1792


 


Sygnowany na „A”: monogram liter „SW”. Ø 70 mm. Tombak srebrzony, tombak patynowany.
Andrzej Zamojski- W latach 1746-1767 kanclerz wielki koronny. Reformator. W projektach reform wnoszonych na sejmie proponował zmiany w systemie głosowania. Wnosił o poprawę sytuacji prawnej i materialnej mieszczan i włościan. Świecąc przykładem oczynszował chłopów w części swoich majątków. Był jednym z twórców „ Zbioru praw sądowych” Propozycje w nim zawarte dotyczyły między innymi ograniczenia poddaństwa włościan i wzmocnienia pozycji mieszczan. Projekty zostały przez sejm polski odrzucone w 1780 r., jako zbyt radykalne  

 XXXI  INTERNATIONAL AGRICULTURAL CONGRESS APIMONDIA WARSAW POLAND 1987  / ks. Jan Dzierżon/

 


Sygnowany na „A”- monogram liter „SW”, na rewersie: znak mennicy. Ø 70 mm. Tombak srebrzony i oksydowany.
APIMONDIA – Kongres organizowany od 1897 r. przez Międzynarodową Organizację Związków Pszczelarskich Apimondia. Kongresy odbywają się, co 2 lata, w różnych krajach świata. Pierwszy kongres odbył się w Brukseli w 1897 r.

ACADEMIA RERUM RUSTICARUM WRATISLAVIENSIS

 


Niesygnowany. Ø 70 mm. Tombak patynowany.

XXX LAT REJONOWEGO PRZEDSIĘBIORSTWA MELIORACYJNEGO W PŁOCKU

 


Sygnowany na „R”- znak Mennicy Warszawskiej. Medalier: Projektant: J. Gutowski. Wykonanie: S. Wątróbska-Frindt.  Ø 70 mm. Tombak srebrzony i oksydowany.

ZASŁUŻONY DLA ZRZESZENIA PRZEMYSŁU CIĄGNIKOWEGO „URSUS”

 
  

Niesygnowany. Projektował: Leszek Nastawny. Wykonała: Stanisława Wątróbska. Ø 70 mm. Tombak złocony, tombak. srebrzony i oksydowany, tombak.
Inne medale tej artystki poświęcone tematyce wiejskiej to: Maria Konopnicka – emitowany przez Suwalskie Towarzystwo Kulturalne. Międzynarodowa wystawa filatelistyczna „Apimondia” -87, Ludowe Zespoły Sportowe 1966-za wybitne zasługi.Za osiągnięcia w hodowli trzody chlewnej,



Sierpień 2019


EDWARD GOROL (1930-2003)
Absolwent Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie, Studiował później w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem profesorów Jerzego Bandury i Ksawerego Dunikowskiego Ukończył je w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom otrzymał u wybitnego medaliera prof. Józefa Aumillera. W latach 1955-1959 był kustoszem Muzeum Numizmatycznego w Mennicy Państwowej a do roku 1968 kierował pracownią rzeźby, liternictwa i rysunku na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Był autorem ponad 500 odznaczeń, medali, medalionów, plakiet, odznak i orderów a także pomników i wielu tablic pamiątkowych. Jego twórczość prezentuje klasyczny wzorzec sztuki medalierskiej. Tematyka prac jest bardzo rozległa – od portretów wielkich Polaków, wydarzeń ważnych dla historii Polski, jubileuszy, do medali dotyczących dowódców i bohaterów wojennych. Medale tego twórcy eksponowane prezentowane były na dziesiątkach wystaw krajowych, większości krajów europejskich oraz Stanach Zjednoczonych.  Eksponowane są w ponad 50 muzeach krajowych i zagranicznych.

KRASNOSTAWSKIE CHMIELAKI -TADEUSZ FLESZYŃSKI
 
  -
Sygnowany na „A”. –monogram liter „EG”. Ø 70 mm. Tombak srebrzony i oksydowany.

SZKOŁA GŁÓWNA GOSPODARSTWA WIEJSKIEGO WARSZAWA 1816-1991

 

Sygnowany na „R”: monogram liter „EG”. Ø 80 mm. Tombak srebrzony i oksydowany.



150 –LECIE TOWARZYSTWA ROLNICZEGO HRUBIESZOWSKIEGO

 

Sygnowany na ”A”: monogram liter „EG”. Ø 70 mm. Tombak srebrzony + emalia, tombak srebrzony oksydowany, tombak patynowany.

PAULINA HOŁYSZOWA POETKA LUDOWA 1892-1975

 
Sygnowany na „A” – monogram liter „EG”. Ø 70 mm. Tombak srebrzony oksydowany, tombak patynowany

MUZEUM BUDOWNICTWA LUDOWEGO W SANOKU

  
Sygnowany na „A” monogram liter „EG”. Ø 70 mm. Tombak patynowany.

Lipiec 2019


MARIAN KONIECZNY (1930-2017)
Wybitny rzeźbiarz. Uczeń Ksawerego Dunikowskiego, Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Instytutu im. Repina w Petersburgu. Autor licznych rzeźb i pomników. Z bardziej znanych to pomniki: Nike, W. Witosa, J. Matejki w Warszawie, T. Kościuszki w Filadelfii, Jana Zamojskiego w Zamościu, Grunwaldzki w Krakowie. Oprócz rzeźb dużego formatu tworzył kompozycje rzeźbiarskie, portrety znanych Polaków, pomników nagrobnych i medali. Wiele dzieł, w które symbolizowały komunizm (pomnik Lenina w Nowej Hucie, Wdzięczności Armii Radzieckiej czy też Czynu rewolucyjnego w Rzeszowie) oraz jego wcześniejsza przychylność władz sprawiły, że w niektórych środowiskach spotkał się z krytyką. Być może z tego powodu jego medale pomijane są w wydawnictwach poświęconych medalierstwu. Zapatrzony w przenoszenie rzeczywistości na swoje dzieła był również twórcą pomnika Jana Pawła II w Licheniu. Po za prezentowanymi tutaj medalami znany jest również medal: Muzeum Instrumentów Ludowych w Szydłowcu.

MIKOŁAJ KOZAKIEWICZ
 

Sygnowany na „A”: „M.KONIECZNY”. Ø 98 mm. Metal patynowany. Lany.

W 90-LECIE RUCHU LUDOWEGO W POLSCE Z OKAZJI ODSŁONIĘCIA POMNIKA-WARSZAWA WRZESIEŃ 1985


Niesygnowany.   Ø 83 mm. Brąz. Lany.

60 ROCZNICA REPUBLIKI TARNOBRZESKIEJ
 
Niesygnowany. Medalier: nieznany. Ø 95 mm. Mosiądz. Lany.
Na rewersie Bartosz Głowacki po zdobyciu armaty. Pomnik bohatera powstania w Janowiczkach (miejsce bitwy racławickiej) autorstwa Mariana Koniecznego. Odsłonięty przez premiera Waldemara Pawlaka 22.V.1994 r. w dwusetną rocznicę bitwy pod Racławicami.

Czerwiec 2019

JÓZEF STASIŃSKI (1927- )
„Jeden z najwybitniejszych przedstawicieli, a także prekursorów współczesnego medalierstwa polskiego” Tak zrecenzował twórczość tego artysty A. Wiącek.(10) Kształcenie artystyczne rozpoczął w poznańskiej Szkole Sztuk Pięknych a kontynuował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Swoją twórczość realizował pracując przez wiele lat, jako profesor Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej. Jego dorobek to blisko 2000 medali liczne rzeźby i płaskorzeźby.  Tworzy dzieła realistyczne, abstrakcyjne, liryczne, czasem fantastyczne. Dokonuje też eksperymentów artystycznych jednym z nich jest przeniesienie fragmentu fotografii na płaszczyznę medalu (piękna ogrodniczka(10)). Większość jego medali sygnowana jest jego inicjałami „ST” z dodatkiem „Opus..” określający kolejność dzieła w jego twórczości, która cieszyła się wielkim zainteresowaniem owocującym licznymi wystawami krajowymi i zagranicznymi. Jego medale znajdują się w galeriach wielu muzeów w tym w stałej galerii Okręgowego Muzeum w Gorzowie Wielkopolskim. Wyróżniony licznymi nagrodami i odznaczeniami. Za cykl medali poświęcony pontyfikatowi Jan Pawła II otrzymał w 2002 r. od Ojca Świętego Wielki Krzyż Rycerski Św. Sylwestra. Pewna liczba opracowanych przez tego artystę medali dotyczy tematyki rolniczej lub bliskiej rolnictwu: Targi krajowe 1960 –OPUS 120, 50 Międzynarodowe targi poznańskie, III ogólnopolski przegląd dorobku kulturalnego wsi Gorzów –Przytoczna 1980, Akademia Rolnicza w poznaniu 1919 -1979 - sześćdziesiąt lat w służbie społeczeństwa, Poznańskie Państwowe Gospodarstwa Rolne –Błażejewko, VIII Międzynarodowy Festiwal Zespołów Pieśni i Tańca 1975,– Oskar Kolberg, XI Międzynarodowy Festiwal Zespołów Pieśni i Tańca Zielona Góra 1984 – 1984.


CENTRLNE DOŻYNKI POZNAŃ 1974

  

Sygnowany na „A”: monogram „ST”oraz na”R”- napis: OPUS 689. Lany.



KOŁO PSZCZELARZY W MOSINIE

 


Sygnowany na „R” – monogram ”ST”, na awersie napis i cyfra: OP. 1110. Ø 55 mm. Mosiądz. Lany.

STUDENCKI ZESPÓŁ PIEŚNI I TAŃCA „KATOWICE” UNIWERSYTETU ŚLĄSKIEGO


 
Sygnowany na „R”: spleciony monogram liter „ST”. Ø 82 mm. Mosiądz. Lany.


WIELKOPOLSKA FUNDACJA ŻYWNOŚCIOWA

 
Sygnowany na „A” – monogram liter „ST”. na „R”: „OPUS 1610”. Po prawej stronie szczeliny napisy i skróty: EDYTOR / W /F / Ż (Wielkopolska Fundacja Żywnościowa), Mosiądz. Lany.


WŁADYSŁAW REYMONT
 
Sygnowany na „A”.: monogram liter „ST”. Rozmiar: 121 x 117 mm. Mosiądz. Lany.



Maj 2019


MIECZYSŁAW CHOJNACKI (1926-2009)
Poznański rzeźbiarz, metaloplastyk. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Twórca rzeźb plenerowych, pomników, reliefów, medali. Związany z życiem artystycznym Wielkopolski. Jego twórczość koncentrowała się szczególnie na historii i marynistyce. Przedstawione medale potwierdzają te zainteresowania. Medale tego artysty wystawiane były na licznych wystawach krajowych i zagranicznych (Paryż, Rzym, Rawenna, Hanower, Oslo, Monachium, Damaszek, Wiedeń) Laureat licznych konkursów i nagród.

GENERAŁ DEZYDERY CHŁAPOWSKI
 Sygnowany na „A”: „CHOJNACKI”. Rozmiar: 102 x 128 mm. Mosiądz. Lany.
Dezydery Chłapowski – (1788-1879) – generał uczestnik wojen napoleońskich i powstania listopadowego n Litwie. Uznany za pioniera postępu rolniczego w Wielkopolsce. Karierę wojskową zarzucił w 1813 r. poświęcając się w Anglii studiom w dziedzinie agronomii i leśnictwa. Zdobytą wiedzę i doświadczenia wdrażał w swoich dobrach pod Kościanem. Autor podręcznika „O rolnictwie”
MICHAŁ DRZYMAŁA Z RODZINĄ

 
Sygnowany na „A”: „CHOJNACKI” .Rozmiar: 130 x 138 mm. Mosiądz. Lany
  

KAPELA

Trzyosobowa góralska orkiestra dęta. Plakieta jednostronna. Sygnowana na „A”: „M.CHOJNACKI: Rozmiar: 121 x 140 mm.



Kwiecień 2019


JERZY JARNUSZKIEWICZ (1919-2005)
Warszawski rzeźbiarz, medalier, grafik. Wiedzę i doświadczenia w zakresie rzeźbiarstwa zdobywał w Instytucie Sztuk Plastycznych w Krakowie, następnie w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych w Warszawie. Po wojnie studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie pod kierunkiem profesorów Tadeusza Breyera i Franciszka Strynkiewicza. Na tej uczelni pracował, jako profesor i kierownik pracowni rzeźby. Jego dzieła to rzeźby kameralne i monumentalne, tablice, medale, exlibrisy. Wieloletnia działalność tego artysty to przykład zmian zachodzących w spojrzeniu na sztukę i pogląd na świat. Początkowy okres jego twórczości to dzieła socrealistyczne (Hutnik i nauczycielka –płaskorzeźba MDM, płaskorzeźby – razem w boju razem w odbudowie), później osobiste ekspresje artystyczne ( abstrakcyjne rzeźby przestrzenne z użyciem metali i technik spawalniczych) a w końcowym okresie dzieła o wyrazie religijnym (Św. Franciszek, Chrystus w łodzi, Quo vadis Domine). Autor znanego w Warszawie pomnika „Mały powstaniec”, Jana Pawła II, Kardynała Wyszyńskiego.
Uczestnik wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych. Twórczość tego wybitnego artysty doczekała się wielu entuzjastycznych recenzji. Były jednak i krytyczne – w odniesieniu do niektórych jego dzieł zwłaszcza prezentujących nurt socrealizmu.

CEPELIA TEN YEARS IN NEW YORK

  

Sygnowany na „A” – litery ”jj”. Rozmiar: 55 x 55 mm. Mosiądz. Lany.

KAZIMIERZ WIELKI
  
Sygnowany na „A”: litery ”jj”. Tombak srebrzony, tombak patynowany. Ø 70 mm.

OSKAR KOLBERG

  
Sygnowany na „R”: „jj”.  Ø 70 mm. tombak patynowany.

MARIA KONOPNICKA




Sygnowany na „A”: „jj”. Ø 70 mm. Tombak srebrzony oksydowany. 

  STADNINA KONI JAŃÓW PODLASKI - KOŃ ARABSKI 

  

.Jednostronny.Sygnowany na A.: litery „jj”. Medalier: Jerzy Jarnuszkiewicz.
Rozmiar: 109 x 105 mm. Mosiądz. Lany

Marzec 2019

JÓZEF MARKIEWICZ-NIESZCZ (1913-1991)

 Uważany z jednego z wybitniejszych artystów drugiej połowy XX w. Kształcenie artystyczne rozpoczął od nauki rzeźby w drewnie w Szkole Przemysłu Drzewnego w Kołomyi. Po wojnie już w dojrzałym wieku kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Toruniu. Był również poetą. Swój związek twórczości poetyckiej ze sztukę rzeźbiarską uzasadnił wierszem:
„Wielka to radość
Kiedy mogę znów
Poezję wysnuwać z rzeźbienia”
Ta silne powiązanie poezji ze sztuką medalierską najlepiej określa jego stwierdzenie:
„Medal, który nie zawiera poezji pusto dźwięczy”
Obok poezji, twórczość medalierska poświęcona była wielu emocjonalnym i uczuciowym tematom, miłości, powstawania życia, macierzyństwu. Znany jest też cykl medali poświęconych Szopenowi. Obok poetycko sentymentalnych medali wykonuje pewną ich liczbę na zamówienie, bitych w Mennicy Państwowej – m.in. medale poświęcone powstaniu kościuszkowskiemu. Jego twórczość budziła duże zainteresowanie, co owocowało ponad 220 wystawami w kraju i za granicą. Został laureatem ważnych wystaw w Arezzo -1964, Paryżu- 1967 i 1980, Madrycie- 1968, Montecatini- 1979, Paryż-Wersal -1980.

INSUREKCJA KOŚCIUSZKOWSKA 1794




  
Sygnowany na A.- J. Markiewicz – n. Ø 70 mm.: srebro, tombak srebrzony, tombak patynowany

 KURPIE, MAZOWSZE, PODLASIE
 

Sygnowany na A.- J. Markiewicz – n. Ø 70 mm.: srebro, tombak srebrzony, tombak patynowany

LUTY 2019

STANISŁAW SIKORA (1911-2000)
Rzeźbiarz i medalier. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Twórca licznych pomników, rzeźb portretowych i medali lanych i bitych. Na jego twórczość duży wpływ miała sztuka Podhala, z którego pochodził. W jego twórczości można wyróżnić trzy rodzaje medali: medale portretowe (Wincenty Witos 1874-1945, Wincenty Witos – za zasługi dla ruchu ludowego, Maria Dąbrowska), medale zamówione wypełniające artystyczną formą określony temat (Czytelnicy Zielonego Sztandaru), oraz medale wyrażające jego wizję artystyczną (Muzykanci, Miłość cyrkowca). Uczestnik ponad 400 wystaw zbiorowych i indywidualnych. Laureat licznych nagród krajowych i zagranicznych. Jego medale wystawiane i nagradzane były na wystawach w Paryżu (19360, Arezzo (1964) Barcelonie (1965), Rawennie (1973), Za całokształt pracy uhonorowany nagrodą Mennicy Paryskiej w latach 1967, 1970.

80 LAT RUCHU LUDOWEGO / VII KONGRES ZSL 1975
 

Sygnowany na „A” –S. Sikora. Ø 70 mm. Tombak patynowany. 

WINCENTY WITOS  1874 – 1945
Sygnowany na „A”: ST.SIKORA. Ø 60 mm. Tombak srebrzony oksydowany, srebro. 

MARIA DĄBROWSKA 1889 -1965

 

Sygnowany na „A”: ST. SIKORA. Na „R”: „PTAiN Mława 1983”. Ø 60 mm. Tombak patynowany. Medal edytowano także w wersji srebrzonej

STYCZEŃ 2019

STEFAN RUFIN KOŹBIELEWSKI (1895-1963)
Grawer, medalier związany przez okres 15 lat z Mennicą Państwową. Projektował liczne medale oraz wykonywał stemple do projektów innych artystów. Twórca licznych medali o różnorodnej tematyce tym również związanych z rolnictwem. Wiele z nich to medale nagrodowe za wyniki w hodowli koni oraz za osiągnięcia w zawodach hippicznych krajowych i zagranicznych. Z innych o tematyce rolniczej to; Centralne Towarzystwo Rolnicze w Warszawie, Powszechna Wystawa Krajowa 1928, Nagroda za osiągnięcie w produkcji rolnej, nagrody dla hodowców bydła, koni i owiec. W odróżnieniu od innych medali wyróżniających się dbałością o wyeksponowanie szczegółów, medale nagrodowe wykonane dla Ministerstwa Rolnictwa są raczej schematyczne. Jest to prawdopodobnie związane z określonymi wymaganiami zleceniodawcy.

W DZIESIĄTĄ ROCZNICĘ ODRODZENIA POLSKI 1918 -1928

-
Niesygnowany. Ø 55 mm. Brąz bity.

I NAGRODA DLA HODOWCY BYDŁA WYRÓŻNIONEGO NA WYSTAWIE REJONOWEJ


Niesygnowany. Projektowała: Zofia Kann-Pociłowska. Wykonał: Stefan Koźbielewski.
Ø 60 mm. Tombak złocony.

ZA OSIĄGNIĘCIA W HODOWLI OWIEC

 

Niesygnowany. (1959). Ø 60 mm. Tombak złocony. Wznowienie w latach 1981 r.

ZA OSIĄGNIĘCIA W HODOWLI KONI

 

Niesygnowany. (1959). Ø 60 mm. Tombak złocony. Wznowienie w 1981r.

GRUDZIEŃ 2018

EDWARD WITTIG (1879-1941)
Rzeźbiarz tworzący w Paryżu i Warszawie. Uczeń Josefa Tautenhayna (1837-1911) rzeźbiarza wiedeńskiego, Huberta Ponscarme’a (1827-1903), rzeźbiarza paryskiego Alexandra-Louis –Marie Charpentier’a (1856-1909). Głównym kierunkiem jego artystycznej działalności była rzeźba. Z bardziej znanych jego rzeźb to pomniki: Lotnika, J. Słowackiego, G. Narutowicza w Warszawie. W latach 1920-1914 pracował, jako profesor w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie i na Politechnice Warszawskiej. Medalierstwo było marginalnym przejawem jego twórczości.

MEDAL MINISTRA ROLNICTWA – ZA PRACĘ I ZASŁUGĘ


  
Sygnowany na „R”.: E. Wittig. Ø 60 mm. Brąz srebrz.
Bity.1926 r..

MUZEUM PRZEMYSŁU I ROLNICTWA W WARSZAWIE


Projekt Niesygnowany rysunkowy dostarczył Michał Trębicki (1842-1902) medal wykonał Edward Witting. Ø 42 mm. Srebro.

PAŹDZIERNIK / LISTOPAD 2018

JAN KNEDLER (1867-1926)
Medalier warszawski. Założyciel pracowni medalierskiej w Warszawie, która funkcjonowała od 1896 r. do 1950 roku. Osobiście był autorem licznych medali w tym również związanych z rolnictwem: 100 rocznica zakładu ogrodniczego C.Ulrich-1905, Wystawa rybacka w Warszawie -1910, XX-lecie Towarzystwa Rolniczego-1929, Wielkopolska Izba Rolnicza – 1928, Izba Rolnicza na PWK -1929,

WIELKOPOLSKA IZBA ROLNICZA - REGIONALNA WYSTAWA KONI REMONTOWYCH – POZNAŃ  1930
 
 Sygnowany na „R”: J. Knedler.  Ø 57 mm. Mosiądz srebrzony.

CENTRALNY KOMITET DO SPRAW HODOWLI DROBIU
 

Sygnowany na „A” – napis: KNEDLER, Ø 40 mm. Mosiądz.

 Centralne Towarzystwo do Spraw Hodowli Drobiu założone w 1926 r. Jego członkami byli hodowcy i miłośnicy ptactwa a także wiele organizacji, których przedmiotem działania była również hodowla drobiu (m.inn.) Centralny Związek Kółek Rolniczych, Centralne Towarzystwo Rolnicze, Małopolskie Towarzystwo Rolnicze, Izby Rolnicze, Związek Spółdzielni Mleczarskich i Jajczarskich, PINGW w Puławach. Szkoła Gospodarcza w Chyliczkach i wiele innych organizacji. Wieloletnim prezesem Towarzystwa był Maurycy Trybulski wybitny znawca eksterieru drobiu.

WRZESIEŃ

ANTONI POPIEL (1865-1910)
Artysta rzeźbiarz lwowski. Profesor Szkoły Politechnicznej we Lwowie. Kształcił się w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie i w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. Wykonał wiele rzeźb m.in. pomnik Józefa Korzeniowskiego, Adama Mickiewicza dla Lwowa ( odsłonięty w 1904.r.), Adama Mickiewicza dla Krakowa ( odsłonięty w 1924 r. po zniszczeniu przez Niemców odtworzony w 1960 r.) . Wykonywał też rzeźby dla Teatru Wielkiego we Lwowie i Dworca Głównego we Lwowie. Biorąc pod uwagę jego zainteresowanie rzeźbą, medale były marginesem jego twórczości jednak wyróżniały się poziomem artystycznym wśród innych medali poświęconych wystawom.
  

POWSZECHNA WYSTAWA KRAJOWA WE LWOWIE 1894


Sygnowany na „A”.: A. Popiel Fecit, A. Schindler. Medal modelował: Antoni Popiel, rytował: Andrzej Schindler syn Augusta. Ø 63,5 mm. Medal bity. Brąz.

 LIPIEC 2018

ALEKSANDER  ANDRZEJ  SCHINDLER  syn Augusta (1859-.. )
Lwowski rytownik i medalier. Znany również, jako właściciel firmy grawersko-brązowniczej w tym mieście. Wykonał wiele medali dotyczących współczesnych mu ludzi i wydarzeń a także postaci historycznych (J. Kochanowski, rocznica J. Gutenberga). Wykonał kilka medali dotyczących lwowskich wystaw: Powszechna wystawa krajowa we Lwowie 1894, Wystawa higieniczno-lekarska i dydaktyczno-przyrodnicza we Lwowie 1888, Wystawa przemysłu budowlanego we Lwowie 1892

POWSZECHNA WYSTAWA KRAJOWA WE LWOWIE  1894
  











  Sygnowany na „R” – napis: A. Schindler. Ø 50 mm. Biały metal. Bity.

MAJ  2018

MAKSYMILIAN (Max) KAWACZYŃSKI (1860- …)
Berliński medalier. Nadworny artysta książąt Sachsen-Coburg Gotha. Autor medali Prowincjonalny pokaz zwierząt w Szczecinie, Izba Rolnicza Prowincji Pomorskiej (189/97.Wystawa w Szczecinie 1901, Izba Rolnicza w Szczecinie 1901.

LANDWITSCHAFTSKAMMER FÜR DIE PROVINZ POMMERN - FÜR LANGJÄHRIGE TREUE DIENSTE - Izba Rolnicza Prowincji Pomorskiej – za wieloletnie zasługi
 
A.: W otoku:LANDWITSCHAFTSKAMMER FÜR DIE PROVINZ POMMERN. Po środku dwa herby, nad nimi korona i szarfa z napisem:SVVM CUIQVE. Pod herbami poziomy napis: FÜR LANGÆHRIGE  TREVE DIENSTE. 
R.: U góry napis: GOTT MIT UNS/ SEGENIS DER MÆHE PREIS. Poniżej wieśniacy z narzędziami stojący przed boginią trzymającą snop zboża wyciągająca w ich kierunku gałązkę. Sygnowany na A: inv.fec Max.v. Kawczyński Berlin. Medalier: Maksymilian von Kawczyński (Berlin). Ø38 mm. Metal srebrzony.
 KWIECIEŃ 2018

RADNITZKY CARL (1818-1901)
Rzeźbiarz i medalier. Profesor małej plastyki, ornamentyki i medalierstwa w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1872-1881 kierownik Szkoły dla Grawerów i Medalierów. Zaliczany do wybitnych medalierów obok Josefa Tautenhayna i Wilhelma Pittnera. Wiele portretów na medalach charakteryzuje się piękną rzeźbą i prawie fotograficznym podobieństwem przedstawianych ludzi. Współpracował z polskimi artystami.  Wykonał stemple do medalu: Galicyjskie Towarzystw Gospodarcze – Jędrzejowi Zamojskiemu, zaprojektowanego przez Juliusza Kossaka, medale poświęcone: J. Pietruskiemu, L. Sapieże, Z. Potockiej, W. Dzieduszyckiemu.   

KRAJOWA WYSTAWA ROLNICZA I PRZEMYSŁOWA WE LWOWIE 1877

  

Sygnowany na „R”: C. RADNITZKY. Ø 55,7 mm. Brąz, bity. ( Medal wzorowany francuskich na medalach autorstwa Eugene Andre, na których głowa kobiet personifikuje Republikę Francuską)

HENRYK HRABIA WODZICKI – TOWARZYSTWO ROLNICZE KRAKOWSKIE


IL.7. Niesygnowany Ø 47,3 mm. Brąz, bity.  1885 Wiedeń.

Wg. Mieczysława Kurnatowskiego wybito 1 medal w złocie o wadze 20 dukatów ( 70 g), który podarowano wdowie po hrabim Wodzickim.  Pozostałe medale bito w brązie( nie było medali srebrnych)

MARZEC 2018

LUDWIG CHRISTOPH LAUER (1817-1873)
Medalier z Norymbergii. W 1860 r. założył pracownię medalierską prowadzoną później przez Betty wdowę po nim i synów Johanna, Ludwiga i Wolfganga. Z firmy pochodzi wiele medali nagrodowych wykorzystywanych na wystawach rolniczych Rzeszy Niemieckiej w tym również dla wystaw organizowanych na ziemiach polskich oraz izb rolniczych zaboru pruskiego. Znane są medale dotyczące wystaw: ogrodniczej i sadowniczej we Wrocławiu w 1893 r., artykułów żywnościowych i kucharskich w Szczecinie w 1898 r., zoologicznej w Poznaniu w 1901, wystawy ogrodniczej i sadowniczej w Nowogrodźcu w 1902 r., 
 drobiu w Jarosławiu w 1905 r., róż, dalii i ogrodnictwa śląskiego w Legnicy w 1910 r, Ponadto organizacji rolniczych: Izby Rolniczej Prowincji Poznańskiej, Izby Rolniczej Prowincji Pruskiej, Izby Rolniczej Prowincji Pomorze 1896/97,Powiatowegoy Związku Rolniczego w Niemczy XIX/XX w.


LANDWIRTSCHAFTSKAMMER FÜR DIE PROVINZ POSEN - Izba Rolnicza Prowincji Poznańskiej



Niesygnowany Ø 42 mm. Mosiądz i srebro.

 LUTY 2018
W tym miesiącu zaprezentuję kolejnego  medaliera, tym razem wiedeńskiego. Szkoła wiedeńskich artystów była dość ściśle związana z polskimi artystami tworzącymi we Lwowie. Ich twórczość dotyczyła często terenów Galicji objętej zaborem austriackim. Jednym z nich był: 
 ANTON PITTNER (1814-1892)
Anton Pittner medalier, właściciel zakładu medalierskiego założonego w 1850 r. w Wiedniu. Wykonał kilka medali związanych z Polską: 200 rocznica bitwy pod Wiedniem, wystawa etnograficzna- Kraków 1887, rocznica gimnazjum św. Anny w Krakowie.
w Wlk. Ks. Poznańskim
 WYSTAWA KRAJOWA ROLNICZA I PRZEMYSŁOWA NAGRODA KOMITETU WYSTAWY KRAKÓW 1887 

W niektórych źródłach autorstwo medalu przypisuje się Wilhelmowi Pittnerowi (1825-1901).  Ø 55,5 mm. Brąz, bity.

STYCZEŃ 2018
Kolejnym artystą, którego zaprezentuję jest JEAN JAQUES BARRE  (1793-1855)
Paryski artysta. Grafik i grawer mennicy paryskiej. Od 1842 r. główny grawer króla Ludwika Filipa. Wykonał liczne medaliony i medale z podobiznami członków rodziny królewskiej. Autor licznych monet oraz Banknotów. Projektant pierwszych francuskich znaczków pocztowych. Autor kilku medali związanych z Polską m.in.: Heroique Pologne, Towarzystwo Litewsko-Ruskie, medal upamiętniający powstanie listopadowe IN REI MEMORIAM.
Przedstawiamy jego medal wybity w 1820 r. Upamiętnia odtworzenie rasy koni hanowerskiej i księcia A.F. Cambridge. Datowany cyframi rzymskimi: MDCCCXIV (1814 r.). Medalier: T. Webb i Jean Jaques Barre.  Ø 41 mm. Miedź
Na awersie, siedząca kobietę w antykizowanym stroju ( uosabiająca Brytanię) karmiąca sianem parę koni hanowerskich zasłużonych dla odrodzeniu tej rasy.
 Rasa koni hanowerskich powstała w stadninie w Celle ufundowanej przez Jerzego króla Wielkiej Brytanii, księcia Brunszwiku. Do tworzenia rasy użyto ogierów rasy holsztyńskiej i koni z Prus, Włoch i Hiszpanii oraz koni pełnej krwi angielskiej. Po wojnach napoleońskich w 1816 r. w stadninie pozostały resztki ogierów. Odrodzenie hodowli nastąpiło przez użycie do dalszego krzyżowania koni z Maklenburgii.
Rewers: Popiersie księcia Adolfa Fryderyka, 1-go księcia Cambridge (1774-1850) w mundurze wojskowym
H.R.H. (His Royal Highness) DUKE OF CAMBRIDGE. Książe Adolf Fryderyk –uczestniczył, jako generał lejtnant w wojnie krymskiej. Przez 39 następnych lat był głównodowodzącym brytyjskich sił zbrojnych.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz